Fläskpannkaka

Detta bildspel kräver JavaScript.

Har gått och varit sugen på fläskpannkaka några dagar nu, men idag hamnade det äntligen på menyn. I originalreceptet som jag lånat från Airam http://airamsmat.webblogg.se/2008/september/pa-g-2.html ska det vara tre paket bacon, men jag nöjde mig med ett. Första gången jag gjorde receptet hade jag i tre, men jag tyckte att det blev alldeles för salt då, men det är ju en smaksak. Jag åt pannkakan med lingonsylt som var sötat med sötningsmedel, brukar undvika sötningsmedel, men i vissa fall gör jag undantag.

  • 1-3 paket bacon (det är en smaksak )
  • 8 ägg
  • 1½ dl vispgrädde
  • 50 gram smör
  • 250 gram keso
  • 150 gram fet smaklös ost

Ugn 225-250

Finstrimla bacon och fördela på en långpanna med smöret i mindre klickar. Grädda/stek tills baconet antagit krispig karaktär och fettet bubblar ordentligt. Vispa under tiden upp ägg med grädden och rör ner keso. Övervispa inte – det räcker att det blandar sig hyggligt. Strö osten på baconet och sen häll sedan äggstanningen över det. Grädda till pannkakan är vackert bubblig och fått gyllebrun yta, ca 20 minuter.

Lämna en kommentar