Pizzakväll

Detta bildspel kräver JavaScript.

Middagen blev pizza. När det kommer till att laga en lchf pizzabotten så verkar det som det finns en miljon olika recept och själv brukar jag prova nya varje gång för att någon gång hitta det perfekta. Ikväll provade jag det här; http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d7150b0b9cb462221063f8f-pams-lchf-pizza-amerikanskt-recept

Det blev helt ok och smakade gott. Brukar äta min pizza med bea till, men det hade jag ju självklart glömt att köpa. 😦

Pizzabotten:

  • 120 g cream cheese
  • 4 ägg
  • 1,8 dl grädde
  • 0,6 dl parmesan (eller annan smakrik ost)
  • 1 matsked pizzakrydda
  • 4,8 dl riven ost

 

Ugnen 175 grader.
Klä en långpanna med bakplåtspapper. (Hög kant på plåten, då det blir enklare att få en bra form på pappret, så att inte smeten rinner ut för mycket).

Vispa ihop cream cheese, och ägg till en jämn smet. Tillsätt grädden och parmesan, vispa ordentligt.
Blanda sedan i resten av osten.

Häll allt på den papperklädda plåten, och bred ut till en jämn botten.

Grädda i 175 grader i 25-30 min tills den blir gyllene.

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. matgiken
    Aug 05, 2011 @ 09:55:54

    Om du har provat många – vilken är din favorit så långt? Jag brukar göra på oopsie-botten och tycker att det funkar bra, nackdelen är att den blir lite mjuk och sladdrig.

    Svara

    • Söt utan socker
      Aug 05, 2011 @ 10:14:23

      Hej matgiken!

      Jo jag har provat en hel del recept men eftersom inget hittills har varit helt klockrent så har jag inte sparat dem. Det sista jag gjorde innan jag prövade det här receptet var något liknande det här
      1 ägg
      Salt
      2 msk olivolja
      2 msk grädde
      2 msk fiberhusk
      Vispa ägget tillsammans med lite salt. Blanda i grädde, olivolja och fiberhusk. Låt svälla någon minut. Bred ut smeten på en plåt med bakplåtspapper, ca 20-25 cm i diameter. Grädda i ugnen på 200 grader ca 15 minuter.

      Inte det helt hundra heller, jag kan inte komma ifrån att jag hela tiden jämför med hur ”riktig” pizzabotten smakar och är i konsistensen. Den som jag lagade igår var riktigt god och jag kommer använda det receptet igen även om jag kommer fortsätta leta efter det perfekta receptet. 🙂

      Ha det bäst!

      Svara

Kommentera

