Godaste kladdkakan

Var sugen på något smaskigt med choklad ikväll och bestämde mig för att baka en kladdkaka. Har prövat flera olika recept tidigare som mer eller mindre alla varit en besvikelse. Men idag prövade jag receptet jag hittade här och det var gudomligt gott. Dessutom superenkel att göra.

  • 200 g 70% choklad (t.ex. Fazer bakchoklad)
  • 200 g smör
  • 1 dl ICAs sötströ
  • 1 tsk vaniljpulver eller 1 krm Dr Oetkers vaniljarom
  • 4 ägg

Smält smör och choklad på låg värme. Vispa ägg, sötning och vanilj luftigt. Häll chokladsmeten i äggsmeten och vispa en stund. Häll i springform och grädda i 200 grader i ca 6 minuter. Ställ in den i kylen så att den får stelna innan servering.

5 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Susanne
    Feb 25, 2012 @ 09:20:29

    Har en liten fråga: När man använder sukrin – smakar det då så där beskt som det kan göra med sötningsmedel? Bismak alltså?

    Jag gick och köpte det där ”nya” sötningsmedlet Stevia men blev lite besviken för jag kände tydligt bismaken i kaffet, téet eller varma chokladen. Tog jättelite men kände det ändå 😦

    Svara

    • Söt utan socker
      Feb 25, 2012 @ 10:54:10

      Sukrin har en viss bismak, är ju inte som vanligt socker, men jag tycker inte att det smakar otäckt på nåt sätt. Använder Sukrin dagligen och tycker det smakar gott i smoothies, bakverk, efterrätter. Har inte provat ICAs Stevia ännu så kan inte göra någon jämförelse mellan dem, men är nyfiken att prova.
      Det här med smak är ju svårt, det som någon säger är gott kanske någon annan tycker är äckligt, så jag kan ju bara tala för mig själv och jag tycker sukrin är den bästa sockerersättningen jag testat hittills.

      Ha det bäst! 🙂

      Svara

  2. Anonym
    Feb 29, 2012 @ 18:54:50

    Den här var verkligen supergod, den kommer jag göra många gånger. Jag använde ICAs stevia strö, och det är ingen bismak alls på den. Rekommenderas varmt. Dock tog jag lite mindre stevia än i ditt recept.

    Svara

    • Söt utan socker
      Feb 29, 2012 @ 22:16:47

      Roligt att du också tyckte om den. 🙂 Är nyfiken på att testa ICAs stevia, har nästan använt upp allt sukrin här hemma, sen ska jag köpa ICAs och testa.

      Ha det bäst! 🙂

      Svara

  3. Cindy
    Maj 16, 2017 @ 23:41:51

    Why do I bother callnig up people when I can just read this!

    Svara

Lämna en kommentar