En riktig soppa

Detta bildspel kräver JavaScript.

Lagade en stor gryta med gulaschsoppa som jag ska ha i mina matlådor i helgen och i nästa vecka, mums! Jag har inte gjort den här soppan sen mars tror jag och har gått och tänkt ett tag att jag ska laga den igen. Receptet kommer från bästa Monique. Jag har ändrat lite och bland annat bytt ut chilifrukten mot sambal oelek, men det kan man ju göra som man själv känner. Och så steker jag svampen med resten av grönsakerna för att minimera momenten samt lägger i rättikan tillsammans med buljongen och låter soppan koka i ca 1 timme istället för i omgångar. Jag köpte hem Smetana som jag kommer äta med soppan, men det är lika mumsigt med creme fraiche också.

  • 2 lök
  • 1 paprika
  • 1 chilipeppar eller sambal oelek
  • 3 vitlöksklyftor
  • 1,5 msk tomatpuré
  • 10 cm purjolök
  • 5 champinjoner i bitar
  • 1/2 tsk spiskummin
  • 2 buljongtärningar
  • 1 l vatten
  • 3 bitar rättika skuren i tärningar (ca 4 dl)
  • 2 krm cayennepeppar
  • 300g ryggbiff eller annan kött
  • 5 msk kokofett eller smör

Skär köttet i små tärningar. Hacka löken, purjolöken, paprikan och svampen. Bryn köttet i fettet,  tillsätt lök, purjo, paprika och svampen efter ett tag. Lägg över i en gryta. Pressa vitlöken och blanda med spiskummin, tomatpurén och cayennepeppar. Klicka i vitlök och tomatblandningen i grytan. Skala rättikan och skär den i centimeter stora kuber och lägg i grytan. Häll buljongen över köttblandningen och koka under lock i ca 60 minuter. Smaka av med salt och peppar samt eventuellt mer av de andra kryddorna. Servera med en klick creme fraiche eller smetana.

Lämna en kommentar