Bakat bröd

Detta bildspel kräver JavaScript.

Provade ett nytt brödrecept idag som jag tycker blev riktigt mumsigt, allra godast var det när det var precis nygräddat och smöret smälte på smörgåsen, men så är det ju alltid med nybakat. 🙂 I originalreceptet som jag hittade här ska det vara fänkål i, men det är inte min favoritkrydda så jag hoppade över det och det blev gott ändå. Hade även solrosfrön både i och på brödet.

  • 12 stora ägg
  • 50g smält smör
  • 1,5 dl kokosnötsmjöl
  • 3 msk fiberhusk
  • 1 msk bakpulver
  • 1 tsk salt
  • 1 dl fibrex flingor
  • solroskärnor ca 0.5 dl i brödet samt valfri mängd att strö uppe på brödet

Vispa äggen poröst med elvisp och häll i det smälta smöret. Blanda de torra ingredienserna, blanda sedan väl i smeten. Låt degen svälla minst 15 min. Stjälp upp degen på en plåt med bakplåtspapper. Blöt händerna riktigt med vatten och forma degen till ett bröd och strö över solroskärnor. Grädda i mitten av ugnen i 175 grader i 40-45 minuter.

Kommentera

