Kokostoppar med saffran och apelsin

Jag har ägnat förmiddagen åt julbak och att plocka fram adventsljusstakar och tomtar. Mysigt. Provade ett nytt recept jag hittade på ica.se, kokostoppar med saffran och apelsin. Bytte ut det vanliga sockret mot sukrin i receptet. Dem blev riktigt saftiga och smakrika. Nu ska jag strax bege mig till bussen, jobbar kvällspass idag.

Ha en härlig fredag allesammans!

Kokostoppar med saffran och apelsin

  • 50 g smör
  • 1/2 g saffran
  • rivet skal av 1/2 apelsin
  • 2 ägg
  • 1 – 1 1/2 dl sukrin (kan uteslutas)
  • 200 g kokosflingor

Sätt ugnen på 150°C. Smält smöret. Stöt saffranet med t ex en mortelstöt på påsen. Blanda ner saffran och apelsinskal i smöret och låt svalna. Rör ihop ägg och sukrin i en bunke. Blanda ner kokos och smör. Låt smeten svälla ca 10 minuter. Klicka ut smeten till toppar på en plåt med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen 20-25 minuter.

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Danielas Lchf
    Nov 25, 2011 @ 13:04:44

    Måste köpa hem saffran, jag brukar normalt bara ha det i min fiskgryta då jag inte är så ”söt” människa. Men det här skulle man ju kunna bjuda på! 🙂

    Svara

Kommentera

