Mandelmuffins med bär

Detta bildspel kräver JavaScript.

Bakade muffins ikväll, blev riktigt goda, tycker jag i alla fall. Om man tycker att dem blir för söta så går det säkert att minska mängden sukrin. Muffinsen går även bra att frysa och plocka fram när man blir sugen. Det blev 7 stora muffins när jag bakade, men det går säkert att göra flera små om man hellre vill det. Innehållet blir lite ”löst” p.g.a bären, gillar man inte det så kan man hoppa över fyllningen och bara göra muffinsen på sockerkakssmeten.

  • 2 ägg
  • 1.5 dl sukrin
  • 150 g smält smör
  • 0.5 dl vatten
  • 0.5 tsk vaniljpulver
  • 1.5 dl mandelmjöl
  • 1.5.dl Bake Pro
  • 1 tsk bakpulver

Fyllning:

  • 100 g Philadelphia cream cheese
  • 1-2 msk sukrin
  • ca 125 g hallon/blåbär/jordgubbar

Ugn 175 grader. Rör ägg och sukrin poröst med en elvisp. Tillsätt det smälta smöret och vattnet, rör ihop. Blanda alla torra ingredienser och rör ner. Om bären är frysta, tina upp dem först och låt vätskan rinna av. Blanda Philadelphian med sukrinet och rör om.  Ställ ut muffinsformar på en plåt. Häll ca 1-2 cm smet i varje form. Lägg en liten klick Philadelhia samt en liten sked med bär i mitten av varje muffin, häll sedan på smeten som är kvar så att det täcker bären. Grädda i ca 25 minuter i mitten av ugnen.

10 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Åsa
    Okt 28, 2011 @ 14:57:54

    De verkar riktigt festliga de där muffinsarna!:) Ska väl ta å prova receptet nån dag!

    Svara

  2. Åsa
    Okt 28, 2011 @ 19:45:10

    Hahahaa, inte skulle jag skälla på dig!! Blir det fel på dom så får jag skälla på mig själv!:))

    Svara

  3. evelina
    Okt 28, 2011 @ 20:18:24

    bakade dem idag, dock hade jag inte bakepro så jag tog dubbelt med mandelmjöl istället och lite fiberhusk. de uppskattades här hemma!

    Svara

  4. Ellen - LCHF och mycket annat
    Nov 02, 2011 @ 19:46:43

    Mm muffins var längesen jag gjorde, kanske far testa dessa framöver.

    Svara

Kommentera

