Att unna sig godis, kakor och chips då och då

Läste den här artikeln http://www.aftonbladet.se/vikt/article11878840.ab på Aftonbladet idag och jag kan inte riktigt hålla med i det som står. Om jag skulle ha en ätardag och äta godis, kakor, glass m.m. skulle det vara kört för mig. Jag har en beroendesjukdom som triggas igång på en gång om jag överäter kolhydrater och skulle jag då ha en dag där jag tillät mig äta obegränsat med kolhydrater skulle jag vara fast igen, min kropp skulle på en gång tacka och ta emot och be mig ladda på med mer och mer kolhydrater, inte bara under ätardagen utan även dagen efter och alla andra dagar som följer. Tror inte det skulle funka för nån som slutat röka att ha en rökardag då och då. Men enligt psykologen i artikeln så sitter det hela i mitt huvud. I artikeln står bland annat ”Kanske upptäcker du att du är nöjd innan faten är tomma”, nej så funkar det inte i mitt fall, jag äter upp alla godsaker och sen fyller jag på fatet med ännu mera och äter upp det också tills hemmet är länsat på eventuella godsaker. Vad vet jag, det här kanske funkar för vissa, men absolut inte för mig…

4 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Åsa
    Okt 15, 2011 @ 09:55:33

    Jag är som du, det skulle inte funka alls med ätardag för mig, å det handlar inte ett skit om att man skulle ha dålig karaktär, utan det sitter i beroendedelen. Men det finns de som inte fattar å säger ”det är väl bara att låta bli”, riktigt så enkelt är det INTE!

    Kram

    Svara

  2. Hannah
    Okt 15, 2011 @ 13:29:02

    Jag kan delvis hålla med om artikeln, men jag tror det är väldigt individuellt. Jag äter LCHF sedan 4-5 månader tillbaka, och mår jättebra. Jag tillåter mig själv att äta ”vanligt” på helger. På helgerna äter jag fortfarande inte potatis ris och pasta, men det händer att jag äter en hamburgare med bröd, en subwaymacka eller en bit bröd till frukost. På helgkvällarna när sambon tar fram godis, chips och ostbågar så äter jag en näve eller två och inser då rätt snabbt att jag helt enkelt inte är sugen.. Jag är helt övertygad om att det beror på hur jag ser på godis osv. Skulle jag se det som ett sort NEJ-NEJ att äta, då skulle jag bli sugen på det. Medans som nu,där jag tillåter mig att äta det, OM jag är sugen. Vilket jag nästan aldrig blir. Dessutom så tycker jag att godis smakar onaturligt, så äter jag något så blir det lite chips med en fet dipp till. Och något måste man få unna sig 🙂

    Svara

  3. Susanne
    Okt 19, 2011 @ 07:15:09

    Håller absolut med dig! Det är det som vissa inte fattar när man försöker förklara.

    Jag skulle inte heller kunna ha ätar-dagar för då är det kört dvs mitt gamla beteende träder in igen. Jag äter och äter och det verkar inte finnas någon botten i mig. Ja jag äter faktiskt ända tills jag mår rent ut sagt illa 😦

    Själv har jag tröttnat på att förklara – jag säger kort och gott: ” nä usch! Jag tycker det är skitäckligt”. 🙂

    Svara

  4. Söt utan socker
    Okt 19, 2011 @ 23:08:14

    Tack för att ni delat med er av era egna erfarenheter, alltid intressant att höra hur andra gör och har för syn på olika saker. Alla är vi olika och det som är bra för mig kanske inte är bra för någon annan, men huvudsaken är ju att man känner sig själv och vet vad som funkar och inte, och vad som får en att må bra. 🙂

    Kram på er!

    Svara

Kommentera

