LCHF knäcke, mums mums

Detta bildspel kräver JavaScript.

Jag har gått och tänkt ett tag att jag ska baka LCHF knäcke, så när jag var och handlade igår så passade jag på att köpa ingredienser. Det var superenkelt att baka och blev jättegott (tycker jag i alla fall :)). Receptet kommer från http://www.lifezone.se/2011/07/17/se/moniques-variant-av-lchf-kn%C3%A4ckebr%C3%B6d-3395060

  • 200 g solrosfrön
  • 50 g linfrö
  • 50 g sesamfrön (skalade har färre kh)
  • 50 g hackade pinjenötter
  • 1 tsk salt
  • 5 dl vatten
  • 3-4 msk fiberhusk

Hacka pinjenötterna grovt, blanda alla ingredienser och låt stå i 10 min.  Bred ut på 2 bakplåtsklädda plåtar.  Grädda i ugnen ca 1 h 15 min i 160°C. Skär sedan knäcket i så stora bitar som du önskar.

6 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Kerstin
    Okt 01, 2011 @ 11:38:42

    Hej igen!
    Jag har en fråga ang. ditt knäcke: du utesluter alltså fiberhusken? I Moniques recept ingår även fiberhusk. Jag gjorde precis en sats enligt det receptet, men fiberhusken gör att det blir som gelé, tycker jag. Svårt att breda ut och väldigt klibbigt. Kanske ska det vara så? Just nu är en plåt i ugnen så jag får se hur det blir, förstås. Men är nyfiken på om du hade med fiberhusken?

    Svara

    • Söt utan socker
      Okt 01, 2011 @ 12:01:10

      Hej Kerstin! Jo jag hade fiberhusk i och det blev bra tycker jag. Tack för att du var uppmärksam, har glömt fiberhusken när jag skrev in receptet. Det ska vara 3-4 msk. Tur att du är vaken, det är inte jag. 🙂 Ska ändra i receptet när jag kommer hem från jobbet. Lycka till med baket! Ha det bäst!

      Svara

  2. Kerstin
    Okt 01, 2011 @ 12:30:09

    OK, tack, då vet jag. Då gjorde jag rätt i alla fall :-). Vi får se hur det blir nu, snart färdigt. Jag tog ju 4 msk fiberhusk, men tar nog kankse 3 nästa gång, tror jag. Är lite känslig mot den där klibbigheten, haha. Men hoppas att det smakar bra.
    Ha det bra du också :-)!

    Svara

  3. Kerstin
    Okt 01, 2011 @ 14:34:14

    Ville bara berätta att det blev riktigt bra! Nästa plåt får stå inne lite kortare tid, tror jag dock, eftersom de blev aningen mörka på en del håll. Men det är ju bara pga att min ugn är lite knäpp (gräddar ojämnt). Nu ser jag fram emot att äta knäckemackor till frukost i veckan. Känner mig lite trött på ägg med majonnäs just nu :-). Ska nog även försöka mig på valnötsbrödet längre fram i veckan. Ha de´!

    Svara

Kommentera

