Nu finns även äggvita på dunk

Bilden blev tyvärr inte så skarp. Som jag skrev om för någon vecka sedan så såg jag att ICA här hemma sålde flytande ägg på dunk (https://sotutansocker.wordpress.com/2011/09/03/nu-behover-man-inte-knacka-aggen-sjalv/), nu finns även flytande äggvita. Enkelt om man ska göra t.ex. maräng, MEN inte så kul när man läser den tio ingredienser lång ingredienslistan, med bl.a. stabiliseringsmedel, diverse E nummer m.m. Då känns det som en bättre idé att knäcka äggen själv…

4 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Johan Löfstedt
    Sep 09, 2011 @ 06:39:15

    Dom tittade på mig som om jag var ett ufo när jag frågade efter detta på ica maxi hudiksvall för ett halvår sen.

    Separera ägggula o äggvita är fanemig ett jävla satyg..
    Är det tillsatser i dem där?

    Svara

    • Söt utan socker
      Sep 09, 2011 @ 15:13:31

      Hej Johan!

      Håller med om att det är lite pyssligt att separera ägg, men det var minst tio olika saker som dunken innehöll förutom äggvita. Nu ska ju inte jag vara nån hycklare här för jag köper massa andra produkter med tillsatser i som jag säkert hade kunna gjort själv istället, men äggvitorna fixar jag hellre själv. 🙂

      Ha det bäst! 🙂

      Svara

  2. Sara
    Sep 09, 2011 @ 14:10:21

    Usch alltså jag förstår inte varför det ska vara en massa tillsatser i såhär enkla produkter. För tanken är ju god. Ska man ha stomiddag och ska göra maränger så är det ju ganska jobbigt att knäcka en massa ägg. Men jag skulle aldrig köpa detta då det är lite för mycket på innehållsförteckningen.

    På tal om ägg så såg jag färdigkokta ägg med tillhörande saltpåse när jag ar på ica häromdagen. Är folk så lata? Framtidens generationer kommer väl inte veta hur man kokar och skalar ett ägg utan går till ica och köper dem klara att äta hehe.

    Svara

    • Söt utan socker
      Sep 09, 2011 @ 15:19:05

      Hej Sara!

      Jo det var mycket på listan förutom äggvitor tyvärr. 😦 Färdigkokta ägg och färdigstekt bacon(finns på ICA) är inget jag skulle köpa om jag inte hamnade i en situation där jag vore ute på stan vrålhungrig och behövde ett snabbt och enkelt lchf mellis, men aldrig annars…

      Ha det bäst! 🙂

      Svara

Kommentera

