Ha koll på intaget av kolhydrater

Jag hittade en bra sida igår som jag registrerade mig på; http://www.dumbbell.se  Där kan man lägga in sin träning, vikt, mat m.m. och få statistik och kan följa det man gör. Själv kommer jag använda det främst för att ha koll på maten och intaget av kolhydrater. Man skriver bara in det man äter på en dag och så räknar sidan ut hur mycket du ätit av olika näringsämnen. Och bäst av allt, det kostar inget att vara medlem. 🙂 Jag ska försöka skärpa till mig nu framöver och satsa på ett max intag av 20 g kh / dag då jag vill komma igång med att gå ner i vikt igen. En tabell för kolhydratsintag som jag hittat anger följande;

  • Max ca 10 gram kolhydrater om dagen = strikt LCHF
  • Max ca 25 gram kolhydrater om dagen (5 E%) = Normal LCHF
  • Max ca 50 gram kolhydrater om dagen (10 E%) = Övre gräns för LCHF
  • 100 gram kolhydrater om dagen (ca 20 E%) = Kolhydratreducerad kost

Uppdatering: Såg nu att Dumbbell även finns som mobilapp, man kan välja om man t.e.x bara vill ha en för mat eller träning. Den för mat heter Matdagbok (av CodeKick) och man loggar in med sitt Dumbbell användarnamn och lösen. Även denna är gratis. Mobilversionen passar nästan mig bättre då man inte är låst till att sitta framför en dator för att fylla i. Men det är bra att det finns flera varianter så att man kan välja det som funkar bäst för en själv.

4 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Åsa
    Aug 01, 2011 @ 19:25:54

    Smaaart! Ska genast surfa dit å kolla!=)

    Kram

    Svara

  2. Nette
    Aug 02, 2011 @ 00:03:19

    Vilken bra sida! Tack för tipset!

    Lite svårt att bedöma hur mycket det man äter väger men man får väl ta fram sin gamla köksvåg tills man fått koll på det! 🙂
    Kram

    Svara

    • Söt utan socker
      Aug 02, 2011 @ 06:07:21

      Hej Nette! Kul att du gillar den. 🙂 Jag tycker själv det är skönt att kunna ha koll på kh. Försökte tidigare räkna ihop dagens intag i huvudet, men nu blir det mer exakt. Förutsatt att man anger rätt vikt förstås. 🙂 Kram

      Svara

Kommentera

