Kokosbröd med mycket smör

Detta bildspel kräver JavaScript.

Blev en lång sovmorgon idag, har helt vänt på dygnet under semestern. Provade att baka en ny sorts bröd idag som jag läst om på Moniques blogg http://www.lifezone.se/2011/02/24/se/en-latt-snabb-go-lchf-smorgas-2168010 .

2 bröd

1 ägg

1 dl kokosmjöl eller mandelmjöl

nypa salt

25g smör

Vispa ägget med en gaffel i en skål, tillsätt kokosmjöl o salt o blanda.  Smält smöret och häll det i smeten.  Dela upp smeten i 2 mindre skålar.

I mikro i 2 min

Jag har inget mandelmjöl hemma, men gjorde eget kokosmjöl genom att köra kokosflingor i mixern. När dem var gräddade tog jag en kniv och delade dem i två skivor då jag tyckte dem blev lite för rejäla för att äta som dem var. Blev supergott, provade både med ost på och bara med bregott. Nu älskar jag ju kokos och det måste man nog göra, för det smakar ju just bara kokos. Ska se om jag kan införskaffa mandelmjöl framöver, vore kul att testa med det också. Men det här var ett toppen recept, blev saftigt och gott och var galet enkelt att göra. Tack Monique för ett bra recept!

Nu ska jag ut och steka mig i solen (nej nej jag har inte alls panik att få till en snygg solbränna innan semestern är slut :))

Ha en härlig dag allesammans!

4 kommentarer (+lägga till din?)

  1. evacecilia
    Jul 14, 2011 @ 22:10:36

    Jag provade oxå att göra dom här i går kväll – supergoda! Även äldsta dottern gillade det :). Har du koll på hur mycket kolhydrater dom innehåller (jag gör med mandelmjöl/mixad sötmandel)? Kan man äta dom varje dag eller blir det för mycket? Jag är värdelös på att räkna ut sånt där själv, men tänkte att du kanske har koll :).
    Ha det fint!

    Svara

    • Söt utan socker
      Jul 15, 2011 @ 02:14:38

      Hej Evacecilia!

      Jag har bara provat dem med kokos ännu och kokosflingor ligger nånstans på 6 g kolhydrater / 100g. Är man inne på att gå ner i vikt kanske man inte ska äta dem varje dag, visst kan man gå ner ändå men kanske inte lika snabbt.

      Ha det bäst! 🙂

      Svara

  2. evacecilia
    Jul 16, 2011 @ 17:46:22

    Tack för svar!

    Svara

Kommentera

