Bakat frukostbröd

Detta bildspel kräver JavaScript.

Bröd är inte nåt jag går och suktar efter längre, speciellt med tanke på att det mesta är bakat med mjöl. Men har sedan ett halvår tillbaka gjort det här valnötsbrödet som är helt fritt från mjöl och är både saftigt, smakrikt och mättande. Jag brukar skiva upp det innan jag fryser in det, så är det bara att ta fram en skiva och tina upp den i brödrosten när man blir sugen. Eftersom det ska vara rätt länge i ugnen (80 min) så brukar jag passa på att slänga ihop två formar och grädda samtidigt så har man bröd en lång tid framöver.

Valnötsbröd (1 bröd)

  • 4 dl linfrö
  • 2 msk fiberhusk
  • 2 tsk bakpulver
  • 1 ½ tsk salt

Kör i mixern tills det blir ett mjöl (jag brukar även köra med några av valnötterna).

Blanda sedan i;

  • 4 dl valnötter
  • 1 msk Santa Maria brödkryddor

Tillsätt;

  • 6 ägg
  • 250 g Kesella 10%

Rör ihop allt till en smet.

Bre ut röran i en bakpappersklädd brödform och grädda ca 80 min i 175 grader, lågt i ugnen.

Kommentera

