LCHF är bara för ufon

Tänkte lite idag på det här med att folk runt omkring en reagerar på att man inte äter kolhydrater. Idag vid fikat som jag skrev om tidigare fick jag självklart frågan varför inte jag åt av smörgåsarna. När sånt händer brukar jag känna att jag har två alternativ, antingen berätta att jag äter lchf (och få hålla en kortare föreläsning med 100 frågor som följd) eller så brukar jag säga att jag inte tål mjöl och då är det ingen som säger något mer. Vad jag väljer beror på hur pratig jag känner mig just då och hur pass intresserad jag tror att den jag pratar med kan tänkas vara. Idag körde jag med ”jag tål inte mjöl” alternativet.

Lite senare under dagen blev jag erbjuden att dela en apelsin med en annan person och jag sa då att jag inte äter frukt (och fick då självklart massa frågor), personen i fråga kunde inte förstå hur jag inte kunde äta frukt som var sååå nyttigt med massa vitaminer och fibrer. Hon sa att hon gärna skulle kunna sluta med godis men inte med frukt (är inte godis och frukt samma sak?!). Började avrunda samtalet lite smått då man på en gång känner om man får motstånd eller inte när man berättar om lchf .

Synd att man fortfarande betraktas som ett ufo när man berättar att man äter lchf, men det kanske kommer ändras i framtiden (hoppas jag).

8 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Rebecka
    Maj 24, 2011 @ 10:58:04

    Inte helt lätt d där, jag har mest bara ätit på jobbet o inte sagt nåt å hoppats på att slippa kommentarerna… men när nån väl kommenterar känn jag mej mest ledsen för va f*n ha dom för rätt å kommentera min mat? Inte lätt som sagt :P Man få väl va ett UFO ett tag till, men hellre det än det dom är hihi :P Lycka till till dig!

    Svara

    • Söt utan socker
      Maj 24, 2011 @ 16:57:10

      Hej Rebecka! Jo det är så sant som du säger, att bara för man äter lchf är man en open target, men tänk vilket liv det skulle bli om vi kommenterade fikabröd/söta drycker/matlådor med berg av kolhydrater som kollegor och andra runt om kring slänger i sig. Då vore vi ju helt knäppa i majoritetens ögon, för det är ju ”normal” föda. Men vi som äter lchf är helt ok att ifrågasätta?! Nu vet familjen och närmaste jobbkompisarna hur jag äter och det är grönt med dem, men andra är sällan sena att slänga en kommentar. Tack, lycka till du med!

      Svara

  2. Susanne
    Maj 24, 2011 @ 21:18:59

    Ja det är lustigt hur mycket problem folk har med vad man äter. Jag har inte sagt till dem att jag äter ”lchf” men har sagt att jag undviker kolhydrater så mycket jag bara kan.

    Jag har en matlåda med lite salladsblad, lite tomat, rödlök etc för att de inte ska bli alltför provocerade men det är bara en liten del för resten kan bestå av tonfisk, majonäs, ägg etc eller så har jag köttbitar från gårdagens middag tillsammans med den lilla salladen + beasås eller nåt.

    Salladsbladen de ser sticker upp gör att de inte tycker det är så konstigt.

    Dock var det en kollega som en dag sa: ”Blir det inte tråkigt med sallad varenda dag?” Men jag kontrade direkt: ”Blir det inte tråkigt med mackor varenda dag?”

    Den kollegan äter nämligen tre mackor varje dag – en med ost, en med korv och en med skinka. :) Snacka om tråkigt va?

    Svara

  3. Söt utan socker
    Maj 24, 2011 @ 21:34:53

    Hej Susanne!

    Håller helt med dig om mackorna. :) Det var bra kontring du gjorde! :) Har också fått kommentaren att det måste vara tråkigt med det jag äter, men även om jag nu äter mycket kött har jag ju alla köttsorter att välja på så jag skulle kunna äta olika kött varje dag i veckan om jag nu ville. Det är ju som sagt många kolhydratsätare som är sämre på att variera sin mat än vi lchfare, men så ser dem det inte.

    Ha det gott!

    Svara

  4. Caroline
    Jun 04, 2012 @ 00:43:18

    Hej! Har nyss hittat din blogg :) Gillar den! Jag kör oxå LCHF (fast lite mindre fett) och jag kan definitivt hålla med dig i att folk ställer frågor och visst… inget fel i det men när de börjar ifrågasätta och tjabbla emot och försöka övertyga en om att det är fel fel fel att äta så så bara stänger man av.

    Fast… en sak som jag fortfarande inte är böjd att hålla med om… är just detta med frukten… jag har själv märkt att när jag äter t.ex. äpple… så ökas mitt sug… det märkte jag långt innan jag började med LCHF. Fast jag kan ändå tycka att jämförelsen mellan godis och frukt är lite orättvis. Frukt ÄR inte godis som man tänker att godis egentligen är. Godis är ju bara tomma kalorier, äckligt socker och gelatin och gud vet allt… och frukt innehåller, visst, en hel del fruktsocker, men oxå väldigt mycket mineraler, antioxidanter och vitaminer osv… Sen att man ser på frukten som godis är ju en helt annan sak =)

    Ha det så bra =)
    /Caroline

    Svara

  5. find mens hair cuts at juppyncom directory
    Jan 18, 2013 @ 10:54:34

    Hey there! Do you use Twitter? I’d like to follow you if that would be ok. I’m absolutely enjoying your blog and
    look forward to new posts.

    Svara

    • Söt utan socker
      Jan 19, 2013 @ 17:35:58

      Hi!

      I´m happy to hear that you like my blog. Although I don´t think you will get that much customers here when you advertise for mens hair cuts on a blog where 95% of the readers are Swedes. :) To find me on Twitter, just click on the blue twitter bird on the right side of this page. And no advertising there please!

      Svara

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

